E-factureren kan op 2 manieren: met uw administratiesoftware of via het Leveranciersportaal. Er is altijd een optie die past bij uw onderneming.
De makkelijkste manier is met uw administratiesoftware. Veel software is al geschikt voor e-factureren. Als uw administratiesoftware e-factureren niet ondersteunt, kan een serviceprovider vaak een maatwerkoplossing leveren. Heeft u geen geschikte software? Dan kunt u het Leveranciersportaal gebruiken.
1. E-factureren met uw administratiesoftware
a. E-factureren is al mogelijk met uw administratiesoftware
Steeds meer administratiesoftware, zoals boekhoudpakketten, branchegerelateerde software en ERP-systemen, ondersteunt e-factureren. Met deze software kunt u dus ook uw e-factuur aan de Rijksoverheid sturen. Dit is de gemakkelijkste manier.
Is uw administratiesoftware geschikt?
Vraag uw leverancier of e-factureren mogelijk is met uw software.
Overzicht van administratiesoftware waarmee u kunt e-factureren
b. E-factureren is nog niet mogelijk met uw administratiesoftware
Gebruikt u administratiesoftware waarin e-factureren nog niet wordt ondersteund? In de meeste gevallen kan een serviceprovider een maatwerkoplossing leveren. Vraag een serviceprovider naar de mogelijkheden.
2. E-factureren via het Leveranciersportaal
Kunt u niet e-factureren met uw administratiesoftware? En verstuurt u maar weinig e-facturen en stuurt u deze alleen aan de Rijksoverheid? Gebruik dan het Leveranciersportaal, het factuurportaal van de Rijksoverheid.
Het Leveranciersportaal is een beveiligde website waar u handmatig e-facturen kunt aanmaken en een kopie kunt downloaden voor uw eigen administratie. U kunt het portaal alleen gebruiken om e-facturen te sturen aan de Rijksoverheid.
In het Leveranciersportaal maakt u een account aan en vult u uw factuurgegevens in. Deze gegevens worden dan als e-factuur afgeleverd bij de organisatie van het Rijk waaraan uw e-factuur is gericht.
Hoe werkt het Leveranciersportaal?